ARCHITEKTURA V PROSTORU A ČASE • Souvislosti 1/2001
Tento projekt považuji za své životní poslání (Rozhovor s architektem Johnem Pawsonem)
Projekt kláštera Matky Boží v Novém Dvoře
je vaší první sakrální stavbou. Přitom mezi sakrálními budovami je klášter
z hlediska architekta stavbou zcela jistě mimořádnou a velmi náročnou.
Když vás trapisté oslovili, byla to pro vás určitě
výzva…
— Jedná se pochopitelně o neobvyklou zakázku,
která ovšem zcela zapadá do mých zájmů. Dokonce mi dovoluje tyto zájmy
rozvinout. Jako architekt projektující klášter usiluji o dokonalou
stavbu, jež by bez problémů sloužila a nepůsobila
by rušivě na komunitu, která v ní žije. Cílem řeholního života je soustředit
se k bohu. A to musí klášterní architektura podporovat.
Do každého projektu jdu naplno, ale tento je ještě
v něčem jiný. Musí být dokonalý. Zkušenost s projektováním kláštera
v Čechách mě
naučila mít rád disciplínu, která je při
práci nezbytná, jestliže se člověk
soustředí jak na spirituální, tak hmotný materiál.
Než jste přistoupil ke konkrétní realizaci návrhu
přestavby, strávil jste pravděpodobně nějaký
čas studiem a promýšlením koncepce. Jak dlouhá doba uplynula od zadání
projektu do jeho dokončení.
— Strávil jsem určitý čas
s mnichy v Sept-Fons a snažil se porozumět jejich
dennímu řádu. Získal jsem velmi konkrétní poznatky – patří
mezi ně např. informace, že v kostele by měla být teplota 12 °C, zatímco
v dormitáři 14 °C. Několikrát jsem se inspiroval v opatství Le Thoronet v
jižní Francii – snažil jsem se „ponořit“ do cisterciácké
architektury, jelikož mám za úkol vytvořit něco, co by zůstalo – přestože
by nemělo jít o koláž předchozích architektonických řešení – věrno
cisterciácké estetice a duchu. Práce na projektu byla velice intenzivní, ale
ve skutečnosti relativně krátká. Mniši
měli pochopitelně rozumnou představu o architektuře, kterou bych měl vytvořit,
a vycházeli přitom ze znalostí mé dosavadní práce. Ale myslím, že se
domnívali, že nalézt schéma, které by splňovalo jejich vizi projektu, bude
trvat mnohem delší dobu. Estetické detaily schématu se od mé první prezentace
v Sept-Fons prakticky nezměnily. Časově
náročné bylo zdokonalování všech funkčních
detailů.
Nový Dvůr je původně barokní rezidence. Jaký
je váš názor na tuto, dnes notně zchátralou a poničenou stavbu a na
její zasazení do krajiny? Jak na vás osobně zapůsobila
lokalita, kterou si trapisté v Čechách zvolili za místo svého působení?
— Myslím, že otec Samuel to hezky shrnul, když o místě
stavby prohlásil, že „i ty trosky jsou překrásné, mají duši; jsou
opravdové“. Byl jsem ohromen krásou stávající architektury i
jejího umístění uprostřed hektarů opuštěné
zemědělské krajiny a zalesněných kopců. Místo samé má pozoruhodnou
architektonickou minulost a já si myslím, že – symbolicky vzato –
výstavba nového kláštera, v němž se spojují nové a staré prvky, má
pro nedávnou pohnutou historii této země velký
význam – je jakýmsi mostem mezi minulostí a budoucností.
Po rozsáhlém historickém průzkumu se barokní
rezidence nyní náročně opravuje. Bloky
budov, které se táhnou po ostatních třech stranách nádvoří, se postupně
ubourávají, aby se tak vytvořil prostor pro novou architekturu kostela a kláštera.
Nejdůležitější je nalézt vhodný vztah mezi novou a stávající
architekturou.
Zadavateli projektu jsou francouzští trapisté. Jaká byla vzájemná
spolupráce? Měl jste úplnou volnost?
— Poprvé se mi stalo, že se zákazníci, předtím
než jsem projekt představil, pomodlili. Spolupráce je součástí každé
architektonické zakázky; v některých případech
zákazníkům stačí, že jsou pouze informováni, někteří
si přejí hrát aktivnější roli. Mniši se chtěli
účastnit dolaďování projektu. V této fázi
hrál klíčovou roli bratr Tomáš. Průběžná
konverzace mezi ním a mou londýnskou kanceláří – prostřednictvím
telefonátů, faxů a e-mailů – nám umožnila doladit praktické
detaily, dokonale stavbu přizpůsobit dennímu řádu mnichů.
Jaké místo zaujímá projekt kláštera Matky Boží v Novém Dvoře
mezi vašimi dosavadními projekty? Je pouze jeden z mnoha, nebo je pro vás v něčem
výjimečný?
— Každá zakázka je jedinečná,
ale tuto práci považuji za své životní poslání. K tomuto projektu směřovala
veškerá má předchozí práce a veškerá práce, kterou budu dělat v
budoucnosti, se bude do značné míry opírat o zkušenosti ze Sept-Fons
a z České republiky. Řada
lidí mě zná jako architekta, který navrhl obchod Calvina Kleina na
Manhattanu, a jsou překvapeni, když se dozvědí,
že nyní pracuji na novém cisterciáckém klášteře. Ale pro mě je
architektura spojená s vášní pro prostorové kvality.
Jaké jsou vaše inspirační zdroje?
— Už jako dítě mě přitahovala
jednoduchost. Má kniha Minimum byla pokusem uspořádat
si myšlenky a analyzovat různé zdroje, které by pomohly dát tvar mému
architektonickému zaujetí. Zdroje těchto vlivů jsou různé a sahají od
prehistorické mexické architektury k japonské kultuře dvacátého století,
k modernismu architekta Miese van der Rohe. Člověk
se může nechat inspirovat stavbou nebo třeba miskou. Význačnou roli
tu hrají mé roky strávené v Japonsku, stejně
jako každoroční návštěvy cisterciáckého
opatství v Le Thoronet v Provence.
John Pawson odpovídal na otázky zaslané e-mailem. Rozhovor připravil Martin Valášek. Přeložila Zuzana Semínová.