POD ČAROU • Souvislosti 2/2000
DTP glosy IV.
Míjení
Zklamala mě Česká knižnice. Velkolepý projekt cenově přístupné ediční řady, který umožní každému (hlavně studentům) založit si slušnou knihovnu toho nejlepšího, co česká literatura kdy přinesla, má své mouchy.
Kdo se těšil na levné svazky a první dva tři si nadšeně opatřil, zažil rozčarování: svazky České knižnice nejsou ani o halíř levnější než ostatní knihy, patří spíš mezi ty dražší. Česká knižnice pootočila kormidlem a zamířila na střední stav; studenti tedy opět musí chodit pro Škvoreckého a Nerudu do antikvariátů nebo se těšit na bohatého Ježíška… Sliby chyby.
První svazky České knižnice výtvarně zpracoval Rostislav Vaněk. Strohé řešení (tak osvědčené z Muzikovy nesmrtelné Světové četby Odeonu) mělo zajistit solidní a nadčasový vzhled celé ediční řady. Zvolené písmo – Týfa Antikva – zdůrazňovalo „klasičnost“ i „českost“ celého projektu. Vyšly pouhé dva svazky a nakladatelství Český spisovatel zkrachovalo. České knižnice se ujalo Nakladatelství Lidové noviny, rozhodlo se však ediční řadě změnit tvář. Typograf Vladimír Vimr zmenšil formát, české písmo nahradil světovou klasikou, obálku řešil v souladu s dobovou módou: nechybí ani obrázek, ani vyřezané okénko, ani hrubý přebal. Je to řešení samo o sobě promyšlené, ladné, ke čtenáři vstřícné a za výlohou nápadné. Dvě věci však nakladatel výtvarníkovi zřejmě neprozradil. Jednak to, že jde o ediční řadu monumentální, srovnatelnou se světovými edičními řadami tohoto typu, která slibuje jasné vědomí kontinuity
(Václav Havel v programovém prohlášení ČK). Vimrovo řešení je časové, vypovídá o knižní atmosféře a estetice devadesátých let – pochybuji však, že je to estetika nadčasová, tolik potřebná pro řadu s vědomím kontinuity. Druhá věc, se kterou nakladatel ani výtvarník nepočítali, je fakt, že se knihy budou prodávat v knihkupectví, že je lidé budou brát do ruky a prohlížet si je. Monumentalita je tak na knihkupeckém pultě reprezentována potrhanými přebaly, zejména natrženými okraji vyřezaného okénka. Když to nakladateli došlo, začal knihy zavařovat do fólií. Čtenář má tak jistotu, že si knihu potrhá až sám doma; velký knihkupec musí jeden svazek odepsat, neboť ho rozbalí, aby si ho čtenář mohl prohlédnout. Malý knihkupec pak musí čtenáře přesvědčit, aby si knihu zakoupil, aniž si ji může prohlédnout. Monumentalita!Ještě že má Česká knižnice
monumentální editory a redaktory – odvádějí výtečnou, vskutku nadčasovou práci (zejména u svazků, kde se jen neoprašují staré edice), srovnatelnou se světovými edičními řadami tohoto typu.Kdyby se management NLN lépe domluvil s odborníky, nemuselo teď Vladimíra Vimra mrzet, že čtenář, který chce knihy z ČK číst, musí nejprve zahodit přebal, aby jim neublížil…
Tajemství tiráže
Občas si jen tak nazdařbůh vytahuju z knihovny jednotlivé
svazky a čtu si v tiráži: „Sazbu z písma Futura
zhotovil…“, „Z nové sazby písmem garmond Baskervill
vytiskl…“, „Sazbu písmem Dynamo připravil…“ ap.
Přemýšlím, proč typograf zvolil právě takovou úpravu a takové písmo,
jak to na čtenáře po letmém pohledu působí, jaké písmo bych vybral já
– inu, užívám si ten drobný údaj, který k většině čtenářů
nikdy nepromluví. Stálo by za to sepsat malou historii tohoto údaje v tiráži:
jen velmi nezávazně vím, že 50. a 60. léta mu přála a patřil takřka k povinným
položkám; v letech 70. a 80. tomu bylo přesně naopak. A dnes? Někteří
údaj uvádějí vždy, někteří nikdy a někteří jak kdy. Kdo vlastně
rozhoduje o tom, zda v tiráži tento údaj bude, nebo ne –
redaktor, sazeč, typograf? Odpověď nemám, zato mě tohle přemýšlení vtáhlo
do bezmála absurdního děje (znáte tu pohádku o muži, který cestou na trh
měnil, až vyměnil?).
Chystal jsem se před časem napsat recenzi na jednu prestižní ediční řadu.
První svazky řešil jiný typograf než svazky další; první údaj o použitém
písmu obsahovaly, další už ne: přitom všechny sázelo stejné studio.
Tipnul jsem si, že jde buď o písmo Zapf Calligraphic od
Nepochybuji, že mají velká studia písma legálně zakoupena. Neměla by však hazardovat se svou dobrou pověstí a raději ztratit dvacet vteřin drahocenného času přidáním jednoho řádku do tiráže: „Sazbu z písma … zhotovil…“ Nakladatel na tom neprodělá a typo
filové je za to budou velebit.Jakub Krč