ČíNSKé BISTRO ZUZANY LI • Souvislosti 4/2019
O Poslu z Dálného východu, slavné disputaci, tajných strategiích a hlemýždím tempu
Čínské bistro Zuzany Li
O Poslu z Dálného východu, slavné disputaci, tajných strategiích a hlemýždím tempu
Venku se ochladilo, v čínském bistru však máme stále teplo. Vysoce hořlavých a výhřevných témat je v českém mediálním prostoru v souvislosti s Čínou tuto zimu dost na to, aby jejichžárrozpálil i na dálku. Přelom roku vyzývá k ohlížení se za tím uplynulým a nám se v bistru sešla výživná krmě i jedna skutečná lahůdka.Servírovat dnes budemeochutnávky podél časové osy.Hned na začátek nás nečeká drobný předkrm, nýbrž kalorická bomba, od níž se po prvním soustu nechce zvedat od stolu.Ostatně ani celébistro by nestačilo k tomu, abychom ji tu naporcovaly celou.
Nádherná a objemnápublikace Posel z Dálného východu je už svou vazbou výjimečná. Decentně barevnáplátna s motivy pivoněk a fénixů imitují brokát se vzory používanými původně na bordury tradičních čínských malířských svitků.Zaujme na první pohled, překvapovat však nepřestane až do poslední stránky. Michaela Pejčochová, snad nejvýraznější osobnostmladé české sinologie, léta pátrala poživotním příběhujistého Vojtěcha Chytila, jehož sbírka dnes tvoří značnou část unikátního souborumoderní čínské tušové malby pražské Národní galerie.Jejípráce ji dováděla k novým a novým převratným zjištěním, která s námi v knize sdílí.Rozhodne-li se čtenář začít pravou částí knihy, pustí se po stopáchspolečenského outsidera oplývajícíhopouze svým šarmem a talentem, který sedostal z chudé moravské chalupy během první světové války přes Sibiř až na Dálný východ, kde se na jaře roku 1918 vydal ze Šanghaje proti proudu Dlouhé řeky do tehdy velmi prosperující metropole Chan-kchou (dnes součástí města Wu-chanu).Zde již od poloviny 19. století fungovaly rozsáhlé zahraniční koncese bohatnoucí na zahraničním obchodu. Chytil se zde ocitl uprostřed přepychu a blahobytu elitních rezidencí evropského stylu postavených na území anglické, francouzské, japonské a v jeho případě především ruské koncese.Hodoval u vybraných tabulí, portrétoval dámy, soukromě vyučoval západní malbu a jezdil s nově získanými přáteli na pikniky a cesty na venkov, při nichž sbíral náměty ke svým akvarelům, které prodával a vystavoval. Vyprávění nás dále vede do Pekingu, kde se Chytil setkal s moderními čínskými umělci a zapojil se do životamístní umělecké komunity. Autorkou pečlivě zdokumentovaný příběhdobrodruha, malíře, sběratele a jeho sbírky opatřený obohacujícím poznámkovým aparátem osvěží o to víc, že nepotřebujedodatečné fabulace, aby byl napínavější než leckterý román. Barvitě a výstižně přibližuje reálie tehdejšího života Evropanů v Číně, tamní umělecké scény a výukyzápadní malby na pekingské akademii výtvarných umění